Dansk Debat Global Politik

Skal folkeskoleelever forbydes at bruge mobiltelefoner i skoletiden?

Dette er et debatindlæg og udtryk for skribentens egne holdninger.

Frankrig er et af de første vestlige lande, som har forbudt deres skoleelever mod at tage mobiltelefonen frem i undervisningstimen, nogle skoler har sågar totalforbud, hvilket vil sige at de heller ikke må hive mobiltelefonen frem i frikvarteret. Spørgsmålet lyder; skal Danmark også indføre en sådan totalitær regel?

Hvorfor skal børn forbydes i, at bruge deres mobiltelefoner i undervisningen?

Det er rigeligt med debat omkring hvorvidt børn bliver dummere, dårligere og asociale af telefoner. Men alle disse fordomme har forskningen desværre ikke haft held med understøtte, udover én enkelt udmelding som lyder, at alle mennesker faktisk får en dårligere koncentrationsevne, grundet skærme, mobiltelefoner og apps. Det er en blanding af de muligheder der er på mobiltelefonen, det pres der om altid at være tilstede eller at være tilgængelig. Samt mange af de digitale platforme de unge bruger, er yderst vanedannende.

Forskningen viser faktisk, at hjernens belønningscenter lyser op, når du kigger på din telefon. Med disse argumenter, kan man godt forstå at folkeskoleelever i Frankrig, forbydes at bruge deres mobiltelefoner, når der er undervisning.

Forskellige virksomheder, laver redskaber til at modarbejde, mobiltelefoner i undervisningstiden. Safegroup.dk har for eksempel lavet et ”mobilhotel” hvor man kan placere sine elevers telefoner sikkert og adskilt.  

Hvorfor skal folkeskoleelever have lov, til at bruge deres mobiltelefoner i undervisningen?

Blandt andet fordi det er en form for frihedsberøvelse, at frarøve dem brugen af telefoner under undervisningen. Det burde ikke være skolens job at sige hvad de må, og hvad de ikke må. Dette burde være en del af deres opdragelse fra hjemmet.

Den teknologiske æra er kommet for at blive, om vi vil det eller ej, derfor er det bedste man kan gøre, at acceptere teknologien og skærmene, som en del af vores hverdag og omfavne de muligheder der er ved brug af skærme, i en teknologisk æra.

Mobiltelefonen skal ikke udskældes som noget værende forbudt, eller farligt. Problemet ligger i, at selvkontrollen og grænserne er sløret, når det kommer til en deling af privatbrug og skolebrug. Gennem historien har vi jo set samme tendens, når det kommer til ny og fremmed teknologi. Da Tv apparatet blev en del af danskernes hverdag, var der også en kæmpe skepsis, i starten. Folk snakkede om at børn fik firkantede øjne og at tv’et ”smeltede” deres hjerner. Sjovt nok er den tid forbi, og vi har fundet en ny teknologisk syndebuk.

Mange unge mennesker identificerer sig med deres sociale medieprofiler, hvor de lever online, og ytrer sig herved. Ingen bliver udelukket, for via internettet, har du altid mulighed for at blive inkluderet i en eller anden gruppe.  

Det bedste vi kan gøre for os selv – og for at forblive konkurrencedygtige, er at omfavne teknologien og de skærme vi kigger på. De er nemlig kommet for at blive.   

Konklusionen

Man skal ikke udskælde noget, som vi alligevel ikke har mulighed for at stoppe. Dette handler ligeså meget om børnenes egen selvkontrol, producenterne ansvar af de forskellige digitale platforme og forældrenes ansvar om at opdrage børnene, i hvilke konsekvenser det har, at bruge skærmene i et hvis omfang.    

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *