Erhverv

Er online annoncering en ven eller fjende?

Er online annoncering umoralsk og manipulerende? Det er et af de spørgsmål der ofte bliver stillet i markedsføringensverdenen.

De fleste føler efterhånden at de bliver stalket rundt på nettet efter de eksempelvis har kigget på et par sko på Zalando, men hvornår grænsen egentlig når vi snakker online markedsføring og hvad man vi gøre for at blive endnu skarpere på at lave annoncer og bruge markedsføringspaletten således at vi undgår at folk føler sig irriterede.

Fokuser på den værdi du giver kunden

Det vigtigste er at holde fokus på den værdi som du ønsker at give kunden. Lad være med at spamme med det samme par sko 100 gange – sørg eksempelvis for at sætte frekvensen ned hvis du arbejder med Facebook annoncering.

Eller sørg for at der roteres automatisk i de billeder som du ønsker at vise. Du kan lave forskellige variationer af billedet så brugeren faktisk ser det samme sæt tøj eller eller et par sko, men du er sikker på at brugeren oplever at billederne er nye fra dag til dag eller hver anden dag.

Al markedsføring handler om psykologi. Andrew Chen som er Growth Hacker for Uber har været ude og udtale at en af fremtidens vigtigste egenskaber for et marketer er storytelling. Vi skal med andre ord skaber historier som potentielle kunder kan leve sig ind i. I stedet for at pushe vores større og større rabatter ud i hovedet på folk skal vi skabe noget kvalitet, noget folk kan forholde sig til.

Det er her hvor jeg mener der er en fin grænse mellem det manipulerende og det overdrevne slagspush som mange af de helt store hjemmesider laver. Der skal dog heller ikke herske nogen tvivl om at grunden til der bliver kørt meget agressiv banner annoncering, er fordi det virker, de største firmaer arbejder ud fra det man kalder en CPA – altså hvad det koster for at få en ny kunde, CPA står herfor Cost Per Aqusition, eller prisen for en ny kunde. Så længe den pris er lav nok bliver de ved med at køre annoncering fordi de ved at tjener pengene hjem igen over tid.

Donald Trump vandt præsidentvalget via sociale medier

Ikke kun når det kommer til webshops har vi et stort ansvar, det har vi også når det kommer til politikere og nyhedsmedier. Det vigtigste er at det vi læser faktisk er korrekt, problemet er at segmenteringen kan være så specifik at den rammer lige præcis en målgruppe som man ønsker at omvende.

Og det er faktisk muligt at skifte folks holdninger da det de ser via sociale medier direkte har en indflydelse på den virkelige verden de lever i. Det var det som Donald Trump og hans administration gjorde så fantastisk da de lavede den digitale del af hans valgkampagne. Via målrettet online annoncering kunne de ramme helt specifikt ned i de stater som de ønskede at påvirke. Det kunne enten være med negative budskaber om Hillary eller positiv omtale omkring ham selv.

Jeg tror personligt først vi har set toppen af lagkagen for netop brug af sociale medier på denne måde. Der findes så stærke segmenteringsmuligheder i eksempelvis Facebook at det bliver tilgængeligt for selv de mindste forretninger at ramme folk de ønsker at påvirke. Er det moralsk eller umoralsk?

Det er jeg ikke den rette til at svare på, men vi har et ansvar som individer for at være kritiske overfor det vi læser, fordi ofte er det skræddersyet ud fra et ønske om du foretager dig en given handling.

Fremtidens personalisering indenfor det digitale univers

I bund og grund tror jeg der kommer mere og mere personalisering til. Vi kommer til at meget snart til at opleve at stemmesøgninger som en fast del af vores hverdag. Det er bare ét eksempel, i denne sammenhæng indenfor fremtidens SEO.

Der bliver flere muligheder for virksomhederne til at målrette specifikt indhold til meget segmenterede brugere fordi vi giver så meget viden til netop Facebook omkring vores adfærd. Den data vi har givet igennem mange år bliver nemmere for mindre virksomheder og ikke kun Google og Facebook, at udnytte. Det vil sige at det bliver simplifceret eksempelvis via tredjepartssystemer der kan modellere segmenter uden at bliver for komplekst og det er her eksempelvis machine learning og andre teknologier kommer ind i billedet.

Kan virksomheder i fremtiden koble adfærd med en maskine der via algoritmer lærer om os i real-time og konstant forbedrer de annoncer vi ser baseret på netop vores adfærd? Så har vi en meget uhyggelig fremtid i sigte, hvor det føles som om at de online platforme vi bevæger os på, faktisk kender os bedre end vi selv gør. Her kan et eksempel såsom vores daglige behov komme ind i billedet – lad os antage at vi på sigt er koblet helt op digitalt så vi eksempelvis får en besked fra Alexa på vej hjem i bilen “Du vil løbe tør for toiletpapir indenfor 3 dage” – selvom det løser vores behov, vil det så samtidigt være en for stor påvirkning af vores hverdag til at vi vil respekterer det?

I takt med at Amazon vokser og flere og flere benytter sig af platformen vil vores købsadfærd være tilængelig i så store mængder at jeg tror Amazon kender vores købsadfærd bedre end vi selv gør – faktisk tror jeg de kan forudse ret mange ting om vores liv.

Så ender vi med at få et meget ens samfund fordi alt er skræddersyet til os? Og hvordan sørger for at opsøge ny viden som ikke er i vores digitale atmosfære? Det er en interessant debat som jeg synes der er værd at deltage i. Hvor går grænsen for dig personligt?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *