Erhverv

Omnichannel og Omnichannel marketing – Hvad er det og hvorfor er det vigtigt for din virksomhed?

Omnichannel og omnichannel marketing er fremtiden indenfor virksomheds struktur og marketing. Det omhandler hvordan man laver en organisation, som fungere som en celle der kan samarbejde på kryds og på tværs af virksomheden, så man er omstillings parat og bedst kan møde kundernes behov. 

Single channel, multi channel og cross channel

For bedst at forstå hvad omnichannel er, skal man først vide hvad der kommer før omnichannel. I gamle dage var der kun single channel. Det var en butik, uden hjemmeside eller nogle andre kanaler for kunderne at interagere med virksomheden. Der er stadig mange virksomheder i dag der er single channel, men det er dog mindre og mindre. I dag er der klart flest multi channel virksomheder. Det er altså en virksomhed, som er flere steder. Det kan være i butikken, hjemmesiden og en app. Sidste skridt op ad stigen, inden omnichannel, er så cross channel, som er kanaler, som samarbejder. Et godt eksempel på dette er diverse click and collect systemer som F.eks. Elgiganten gør brug af. Her kan du bestille en vare på nettet(en kanal) og hente varen i butikken(en anden kanal) og på den måde krydser kanalerne hinanden. Næste skridt er så Omnichannel.

Hvad er Omnichannel

Omnihannel er en tværkannalindholdsstrategi, som der står så flot på Google, men det bliver man jo ikke meget klogere af. Omni er latin og betyder alle, og channel betyder kanal. Altså alle kanaler eller alle steder kan det også godt oversættes til. Ordet kanal skal forstås mere som afdelinger eller siloer i en virksomhed. Så det kan være regnskab kanalen/siloen/afdelingen eller IT kanalen/siloen/afdelingen osv. Grundtanken er at alle kanaler i en virksomhed skal arbejde sammen, og dele informationer. Alt sammen for at sætte kunden bedst i fokus og ramme kunden bedre med markedsføringen. Det kan måske lyde meget simpelt, hvis man arbejder i en mindre virksomhed, men hvis du bare går op i en lidt større virksomhed, er det utrolig svært at få de forskellige kanaler til at arbejde sammen. Der er få virksomheder som forstår og hjælpe andre virksomheder med at opnå omnichannel. Datacon.dk er en af de få der forstår, praktisere og oven i købet hjælper andre virksomheder med at opnå det gennem diverse programmer.

Problemet med single multi og cross channel

I langt de fleste virksomheder i dag, arbejder man i siloer. Man samarbejder altså ikke med hinanden på kryds af kanalerne. Der er intet incitament for det. Det betyder at der er rigtig mange ting, som ikke bliver optimeret. Det kan være at marketingafdelingen ikke har en direkte rapport eller samarbejde med økonomiafdelingen. Det betyder at de ikke kan se om deres sidste marketing reklame rent faktisk virker. De kan måske se, om der er mange der har set reklamen, men ikke om der er nogen der reelt har købt noget, og det er et kæmpe problem. Eller omvendt. Hvis økonomiafdelingen ikke har fortalt at de produkter som marketingafdelingen reklamere med, ikke giver særlig stor avance, eller at lagerafdelingen ikke har fortalt marketing afdelingen at der ikke er særlig mange produkter tilbage, af den de reklamere af.

Hvad er omnichannel marketing

Omnichannel marketing handler om flere ting. Det er et meget nyt begreb og der er egentlig kun én der har skrevet om det, og derfor er det lidt abstrakt. Men tanken er at uanset hvilke kanaler kunden har med at gøre, så er det en smertefri og ens oplevelse for kunden. Herudover skal man også kunne møde kunden ALLE steder kunden forventer, og kunden skal kunne gøre alt, alle steder. Så f.eks. skal man kunne købe jeres produkter på alle platforme dvs. applikationer, hjemmesider, Facebook, telefonsamtalen, i butikken og på månen! Så det er ikke ligefrem en nem ting. Hvis du gerne vil læse mere om omnichannel marketing er du i held, da det er en dansker der har skrevet den første bog på emnet. Bogen hedder ’’hvis det handler om mig – Så køber jeg’’ af Rasmus Houlind.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.