Nyheder

Ny virksomhed – gode tips

Mange der har startet ny virksomhed, vil kunne nikke genkendende til, at der er mange ting som kræver opmærksomhed. Ud over selve driften af virksomheden, så er der også de grundlæggende administrative opgaver. Her menes især regnskabsstyrring, som er noget de fleste har problemer med. Medmindre man er uddannet revisor, så er regnskab og bogføring typisk ikke på listen over favoritbeskæftigelserne.

Styr på regnskabet?

At føre regnskab og bogføre er en vigtig del af at drive en virksomhed, og eftersom mange starter som enkeltmandsvirksomheder, så må man typisk selv løfte opgaven i starten. Derfor er det vigtigt at have fokus på følgende ting, for at sikre et ordentligt regnskab.

  1. Moms – Som hovedregel så skal 20% af al indtægt fra private kunder betegnes som moms og indbetales til SKAT ved endt regnskabsår. Det gøres via momsafregningen, og ved at afstemme dette regnskab ofte, så formindskes chancen for alvorlige fejl markant.
  2. Bilag – Eftersom fysiske bilag som for eksempel kvitteringer, fakturaer og regninger har det med at forsvinde, så kan det være en god ide at lave elektroniske kopier af dem. Det sikrer, at du altid kan se, hvad du har brugt penge på og få bogført det korrekt. Igen er det en god ide at gøre dette jævnligt – gerne hver 14. dag eller oftere. Det mindsker besværeret forbundet med at finde ud af hvor fejlen er, hvis ikke regnskabet stemmer.
  3. Bogføring og afstemning af bankkonto – Som nævnt er det en god ide at bogføre relativt ofte, og når man alligevel er i gang med det, så kan man passende se om resultatet stemmer overens med bankkontoen.
  4. Årsregnskab – Sidst på regnskabsåret skal der laves årsregnskab, hvilket typisk er en omfattende procedure. Det kan især være svært, hvis de ovenstående administrative opgaver gentagende gange er udskudt til senere. Det kan derfor være en god investering, selvom man har været flittig med bogføringen gennem året, at hyre en revisor. På den måde bliver eventuelle fejl opdaget i tide, og man kan dermed aflevere regnskabet, velvidende at det stemmer.

Regnskabsprogrammer

Til at hjælpe med de regnskabsmæssige udfordringer, så findes der heldigvis IT-løsninger, der kan gøre opgaver som skatteregnskab, selvangivelse eller årsrapporten, til en markant mere overskuelig opgave.

Licenser til regnskabsprogrammer kan historisk set godt være en bekostelig affære at erhverve sig. Det er dog i dag sådan, at der findes gratis regnskabsprogrammer som f.eks. billy.dk, hvilket især er relevant for mindre nye virksomheder.

Ny virksomhed – Nyt kontor?

Om virksomheden begynder med base i privaten eller i en decideret kontorbygning, så er det lige meget hvad vigtigt at have fokus på indretningen, ift. at få det bedste og meste ud af både tiden og pladsen. Her giver det mening at vælge både kontorstole og borde, som sikrer optimal komfort. Det gør at du bedre kan fokusere på arbejdet, i stedet for at blive øm i ryg eller skuldre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *