Dansk Global Politik

Fake news kan koste danske virksomheder milliarder i fremtiden

I løbet af de sidste seks måneder er debatten om brugen af fake news og alternative fakta eksploderet – både herhjemme og i udlandet. Dette skyldes blandt andet valget Donald Trump som amerikansk præsident, da han flere gange i løbet af sin valgkampagne blev beskyldt for at gøre brug af falske nyheder og alternative fakta i sin valgkamp. Ifølge digitale eksperter er brugen af fake news ikke  noget der forsvinder lige foreløbig og ifølge dem har det altid været vigtigere at værne om sit ry og sin digitale sikkerhed.

Donald Trump sætter gang i fake news debatten

Siden november hvor amerikanerne valgte Donald Trump som deres præsident, har debatten såvel i USA som i Europa om fake news raset. Donald Trump beskyldte flere gange i løbet af sin valgkamp de amerikanske medier for at benytte alternative fakta og bringe falske nyheder om ham for at forhindre at han blev valgt som præsident, alt imens at medierne beskyldte Donald Trump for at benytte falske nyheder i sin valgkamp. Siden har den samme debat spredt sig til Europa herunder også Danmark, hvor flere danske politikere siden, både på TV og i Folketingsdebatter har trukket fake-news kortet i deres bestræbelser på at stikke deres politiske modstandere.

I den politiske arena har man også bidt mærke i, at den amerikanske valgkamp, siden da valgkampe i både Frankrig og Holland, er blevet forsøgt påvirket via cyberkrigsførelse både i form af hacking samt ved hjælp af spredningen af falske nyheder der skulle forsøge at påvirke udfaldet af de mange valg.

Cyber-krigsførelse bliver mere udbredt – også i det private erhvervsliv

Ifølge digitale eksperter er dette dog ikke kun  i den politiske verden, at disse tendenser gør sig gældende. Det kan meget vel inden for en kort årrække komme til at påvirke danske virksomheder, da stater i stigende grad vil kunne overveje at gå igennem virksomheder for at bremse en stats interesser. I disse tilfælde kan både hacking og spredningen af fake news være midler, der sammen kan sætte en kæp i julet på også danske virksomheder.

Ifølge digital konsulent Christian Bertelsen er der derfor i stigende grad brug for at danske virksomheder lægger større vægt på både online sikkerhed og ikke mindst online PR:

“Det har næppe tidligere været så vigtigt at man beskytter sig imod både PR- og hackerangreb online, som det er tilfældet idag. En stat ville i dag kunne bruge både hackere og ikke mindst søgemaskiner som Google og sociale netværk som Facebook og Twitter til at sprede falske informationer som kan påvirke kunder på udenlandske markeder, måske med den hensigt at påvirke en virksomheds salg i et givent land eller region, som led i en større strategi til at svække et lands interesser. Bare forstil jer en international shit storm mod en dansk virksomhed, der er bakket op af fabrikerrede beviser.”

Danske virksomheder skal beskytte sig bedre imod både cyberangreb og fake news

Ifølge Christian Bertelsen er der derfor brug for, at danske virksomheder i langt højere grad end tidligere værner om både deres sikkerhed og deres image online. En af de bedste løsninger på den sidste udfordring, kan være at være en særdeles aktiv kommunikatør på tværs af alle tænkelige marketings kanaler for på den måde at kunne kontrollere sit image samt være hurtig til at modvirke et eventuelt image angreb. Nøglen kan derfor være i endnu højere grad at være åben over for sine brugere.

Danske unges skal uddannes bedre til at forstå fake news og søgemaskiner

En tredje ting som er vigtig ifølge Christian Bertelsen for at kunne styre udbredelsen af dette fænomen er, at uddanne den næste genereation af borgere til at være endnu mere kildekritiske end de er idag. Ifølge Christian Bertelsen bidrager både den moderne kommunikations teknologi samt vores kultur, at folk i  dag er vant til at træffe hurtige beslutninger – samt at stole meget på autoritære kilder såsom søgemaskiner. Men hvis man vil undgå, at fake news får et alt for hårdt greb i de unge, skal man sørge for at sætte fake news på skoleskemaet sammen med blandt andet sociale medier og søgemaskiner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *