Nyheder

Er cykling sundt for samfundet?

Der er store helbredsmæssige gevinster ved at bruge cyklen som dagligt transportmiddel. Derfor opfordrer forskere nu myndighederne til at gøre mere for at få folk op på jernhesten.

Hvis du her i vinterkulden er tilbøjelig til at gemme cyklen væk indtil foråret, er der her lidt motivation til at holde dig kørende:

To store skandinaviske studier viser, at hvis du udskifter passive transportformer som bus, bil og tog med cykling, så kan du opnå betydelige, positive effekter på helbredet.

Cykling til og fra arbejde på mindst en kilometer hver vej mindsker risikoen for at blive overvægtig og for at udvikle højt blodtryk, højt kolesteroltal og forstadier til diabetes. Alle fire forhold er risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme. Det viser det ene studie, som bygger på svensk data.

Det andet studie bygger på dansk data og viser, at cykling kan mindske risikoen for udvikling af hjertesygdom, der er en af de hyppigste årsager til tidlig død på verdensplan. Så lidt som en times cykling om ugen har en effekt.

»Cykling er sundhedsfremmende, uanset om man gør det for at motionere eller bare som transport. Det er vigtig information, fordi vi ved, at mange har svært ved at finde tid til at motionere, og det er trods alt nemmere at tage cyklen til arbejde end at finde tid til motionscentret,« siger lektor Anders Grøntved. Han er forskningsleder ved Institut for Biomekanik på Syddansk Universitet og medforfatter til begge studier.

Samfundsgavnligt at droppe de passive transportformer

Resultaterne får forskerne til at opfordre sundhedsmyndighederne til at sætte fokus på den positive effekt af cykling.

»I Danmark og Skandinavien er vi generelt godt med, men uden for de større byer er der plads til forbedring. Samfundet kan få stor gavn af at få flere til at droppe de passive transportformer og bruge cyklen i stedet, og det bør de offentlige myndigheder arbejde yderligere på,« mener Anders Grøntved.

Det bekræfter pedalatleten.dk også:

»Det er vigtigt, at sundhedsmyndighederne opfordrer folk til at bruge aktiv transport, men det er også nødvendigt at udbygge mulighederne for det ved at forbedre infrastrukturen – også uden for de store byer,« siger han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.