Samfund

En virkelighed med stress

Mange danskere har oplevet at have stress. Stress bliver opfattet som en folkesygdom, og lidelsen kan have alvorlige konsekvenser for de ramte. Selvom stress er udbredt, er der stadig mange der ikke er forberedte på, at stress også kan ramme dem.

Med øget opmærksomhed på sygdommens kendetegn og muligheder for stressbehandling, er du bedre forberedt på stress. Stress er kommet for at blive – og det skal vi tage seriøst.

Opmærksomhed på symptomer

Det vigtigste vi kan gøre for at bekæmpe stress, er at være opmærksomme på de symptomer der kan vise sig i forbindelse med sygdommen. Stress viser sig både ved psykiske symptomer såvel som fysiske.

Psykiske symptomer kan bl.a. vise sig som koncentrationsbesvær, humørsvingninger, uro i kroppen eller negative tanker om dig selv og dine evner, eksempelvis på en arbejdsplads.

De fysiske symptomer kan bl.a. være søvnproblemer, hovedpine eller hjertebanken. Hvis du er god til at være opmærksom på disse kendetegn ved sygdommen, kan du bedre finde årsagen samt lindre og bearbejde den.

At mærke symptomerne på stress i korte perioder er helt normalt. Er de længevarende, er det vigtigt at du handler på det.

Mistænker du, at stresssymptomer fylder for meget i dit liv, kan du med fordel booke en tid til stressbehandling.

Lyt til dig selv og andre

Mange af de stressramte oplever, at de først lagde mærke til symptomerne da andre havde gjort dem opmærksomme på dem. Hvis en kollega, familiemedlem eller ven viser bekymring for dit helbred, er det vigtigt at du lytter.

Mange kan have en tendens til ikke at opdage eller underspille tegn på mistrivsel. Du kan med fordel spørge dine bekendte, om de har lagt mærke til ændringer i dit humør eller opførsel, hvis du selv er i tvivl.

Et andet tip til at øge opmærksomheden på din sundhed er, at føre en dagbog eller journal.

Her kan du skrive en smule om, hvordan du har haft det på den pågældende dag. Er der negative tendenser der minder om stress, kan du søge en samtale eller behandling.

Vær også opmærksom på, om dine bekendte har symptomer på stress. Har du eksempelvis kolleger der virker nedtrykte eller udviser tegn på koncentrationsbesvær, kan du forsigtigt spørge ind og vise din bekymring. Selv hvis man blot har en dårlig dag, vil de fleste sætte pris på omsorgen. Hvis vi alle bliver bedre til at passe på hinanden, kan vi i fællesskab bekæmpe stress.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *