Erhverv

Derfor er plakater stadig godt blikfang

Om du sidder i bilen eller i en taxa på vej gennem byen. Om du kører i bus eller oplever byen med metro eller S-tog, så er der sikkert en bestemt ting, du har lagt mærke til: På mange offentlige pladser står eller hænger der stadig plakater. Synes du ikke, at det er lidt mærkeligt? En del fagfolk fra branchen og reklameeksperter har jo nu i flere år plæderet for følgende opfattelse: Tryksager er døde – fremtiden er de digitale reklamemidler. Trykte materialer til udendørsområder hører åbenbart stadigvæk til fundamentet i en godt gennemtænkt reklamestrategi – særligt plakater i forskellige udførelser, som du også oplever i dagligdagen. Hvorfor? Det forklarer vi her.

Digitale reklamer når ikke altid ud til målgruppen

Siden internettet har gået sin sejrsgang, foregår mange ting digitalt – fx indkøb, vigtige forretningsmøder og netop også reklamer. Trods det digitale »fremskridt« er der dog en stor ulempe især ved online-bannere, pop op-vinduer og nyhedsbreve: De bliver hurtigt klikket væk eller slettet fra indbakken. Således har virksomheder ofte overhovedet ingen chance for at trænge igennem til deres målgruppe digitalt. Helt anderledes ser det ud med reklame på plakater:

1.      Det er umuligt at klikke dem væk

Derfor er det nærmest umuligt for potentielle kunder at undgå at se dine reklamebudskaber. Det lyder i første omgang en smule som tvang, men for din virksomheds marketingstrategi kan det, at trykte medier er tilstede overalt, i bedste fald udmønte sig i stigende omsætning.

2.      Meget lang rækkevidde

Ved digital reklame udarbejder marketingeksperter tit på forhånd en omfattende strategi, som de målrettet prøver at nå ud til deres målgruppe med. Det behøver du ikke at gøre med plakater. Dine potentielle kunder er jo allerede derude et eller andet sted: I en café i centrum, på en parkbænk eller i en bil, der venter på grønt lys. Stor fordel: På den måde når du også ud til de mennesker, der næsten ikke benytter internettet.

3.      Det bliver liggende i hukommelsen

For det første fordi mennesker har mere tid til at absorbere reklamebudskaberne intensivt på en afslappet gåtur gennem byen. For det andet skaber iøjnefaldende skrifttyper, levende farver og et smart koncept følelser, som kan placere budskaber om varemærker i målgruppens underbevidsthed.

Trykte medier er uundværlige

Sammenfattende kan man sige, at udendørs reklame i form af plakater stadig spiller en stor rolle i markedsføringen på trods af den voksende betydning af digitale processer og strukturer. Ved hjælp af udendørs reklame kan du jo sprede dine budskaber bæredygtigt og samtidigt diskret. Derfor bør du stadig indtænke trykte materialer til udendørsområder, når du udarbejder din reklamestrategi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *