Nyheder

Black Friday er blevet til Black Week i 2020

Allerede inden Black Friday er blevet afholdt, er det et faktum, at Black Friday ikke længere er noget man kan komme udenom som moderne erhvervsdrivende. For i år er Black Friday for alvor blevet til Black Week og der lægger pres på alle i brancher, både B2B og B2C.

Flere virksomheder går fra Black Friday til Black Week

Allerede i starten af november valgte flere store danske virksomheder at melde ud, at de ville udvide det traditionelle Black Friday til at inkludere hele den sidste uge af november. Og det var langt fra kun de fysiske butikker der af naturlige grunde, gerne vil hjælpe med at mindske antallet af personer, der opholder sig på en gang i deres butikker.

Det gjaldt også for mange af de digitale forretninger som Boozt og Zalando.

Og grunden til det skyldes både Corona men i lige så høj grad at Black Friday har fået så godt fat i den danske befolkning, at det er de færreste forretninger, der kan følge med. Men de ekstra dage skaber også grobunden for mere salg, både offline men i høj grad online.

Stadig et stort potentiale for e-handlen herhjemme

Og selvom at Corona har ramt Danmark hårdt, så forventer man stadig, at omsætningen på Black Friday og i dagene op til vil være omkring 30% højere end sidste år. Dette kan både skyldes, at flere vælger at melde sig ind i tilbudskampen, samt at de fleste danskeres forbrugsmuligheder er blevet mindre under Corona-krisen, da det for eksempel ikke er muligt at bestille rejser, som ellers i mange år har været det mest populære at købe online.

I år forventes tøj dog at vokse mest og tage tronen. Dog er tøj skarp forfulgt af fødevarer som for alvor er kommet op i omdrejninger under Corona-krisen. Og det gælder både for almindelige forbrugere, hvor virksomheder som Nemlig.com og Coop har haft ekstra travlt med at få fyldt hylderne. Men også inden for B2B-handlen er interessen for det danske fødevaremarked stigende.

Den danske virksomhed Tasteful, der lever af at hjælpe udenlandske fødevaredistributører ind på det danske marked, fortæller at stadigt flere udenlandske virksomheder ønsker at komme ind på det nordiske marked herunder i Danmark.

Flere analytikere inden for digital handel har flere gange peget på, at særligt danskerne forbrug på fødevarer ville være den største booster af e-handel i Danmark, da danskerne i gennemsnit bruger 2500 kr. om måneden på fødevarer, hvilket gennemsnitteligt er væsentligt mere end f.eks. tøj, parfumer, rejser mv som danskerne ellers har været vilde med at købe online.

Amazon kan vende op og ned på dansk e-handel

Dog peger de samme analytikere på, at Amazons mulige indtog i dansk e-handel kan blive en game changer – både for de mange virksomheder som kaster sig over Black Friday og særligt for salget af fødevarer og andre produktvarer. Det er dog stadig for tidligt at sige, hvornår og hvordan Amazon vælger at gøre sit indtog i Danmark. Amazon er åbnet i Sverige i slutningen af dette år, men virksomheden har endnu ikke meldt ud, hvornår de muligvis åbner for det danske marked.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *